Avatar
Muraalia
Viestit: 124
Liittynyt: 11 Maalis 2017, 23:42

Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Lyhyt juttu aseksuaalisuudesta, tai minun kokemuksesta assena. Ehkä en puhunut ihan tyhmiä :)

http://www.samanarvoistensuomi.fi/saman ... -jyvaskyla


Samanarvoisten Suomi on siis tällainen projekti:
Suomalaisuus rakentuu erilaisista kokemuksista: vaikeuksista ja voitoista, haasteista ja toiveista. Samanarvoisten Suomi kertoo sadan erilaisia haasteita kohdanneen suomalaisen tarinan – yhden päivässä, itsenäisyyspäivään 6.12. asti.
Oon tykännyt noista jutuista kovin, suosittelen lukemaan muitakin. Hyviä juttuja ja mielenkiintoisia ihmisiä, ja ne on aika sopivan lyhtyitä ja helppolukuisia.

Avatar
Innocentpony
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 11:26

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Pitää muistaa lukaista tämä heti kun saan lasini.... Toistaiseksi vältän liikaa lähelle tuijottamista, koska kaikki on varjokuvalla ja sitten en näe enää kauaskaan.........

Minde
Ylläpitäjä
Viestit: 201
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Hyvä juttu! Ja kiitos vinkistä...täytyy lukea nuo muutkin jutut. :D

Avatar
aoxoa
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Loka 2017, 23:51
Paikkakunta: Tampere
Viesti: Kotisivu

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

0/5. Petyin ihan saatanasti kun kuvassa ei ollut päällä paitaa jossa keikistelee suunnattoman fotogeeninen sipuli ja teksti SIVEYDEN SIPULI.
You are much more than that. I have written a subroutine specifically for you – A programme within the programme. I have devoted a considerable share of my internal resources to its development.

Avatar
Innocentpony
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 11:26

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Nyt olen lukenut ja hyvä teksti oli. Loistavaa, että aseksuaalisuudesta puhutaan nykyään enemmän!

Mikä teidän mielipiteenne muuten on, lukeutuuko aseksuaalisuus LGBT+ määritelmän alle? Olen nähnyt sellaisia LGBTA+ -lyhenteitä, jolloin se kaiketikin lukeutuu, ja itsekin lasken aseksuaalit kuuluviksi seksuaalivähemmistöön (ainakin yleisesti ottaen), mutta joskus tuntuu, ettei LGBT-porukka oikein haluaisi aseksuaaleita samaan kategoriaan... voin olla väärässäkin. Valaiskaa minua.

Fues
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2017, 21:04

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Innocentpony kirjoitti:
28 Marras 2017, 11:35
Mikä teidän mielipiteenne muuten on, lukeutuuko aseksuaalisuus LGBT+ määritelmän alle? Olen nähnyt sellaisia LGBTA+ -lyhenteitä, jolloin se kaiketikin lukeutuu, ja itsekin lasken aseksuaalit kuuluviksi seksuaalivähemmistöön (ainakin yleisesti ottaen), mutta joskus tuntuu, ettei LGBT-porukka oikein haluaisi aseksuaaleita samaan kategoriaan... voin olla väärässäkin. Valaiskaa minua.
Tuo on hankala aihe kyllä, mutta mä ehkä näkisin niin, ettei aseksuaalisuus kuulu osaksi LGBT-määritelmää. Tuon porukan tarkoitus nyt kuitenkin on saada aikaan "ihmisoikeudet" vähemmistön jäsenille, joita helposti sorretaan. Mutta jos olet heteroromanttinen ace, sulla ei tällaista poikkeavan ihmisen leimaa ole. Toki homoromanttiset ja biromanttiset acet ovat osa sateenkaarta, mutta eivät aseksuaalisuuden vuoksi.

Avatar
Muraalia
Viestit: 124
Liittynyt: 11 Maalis 2017, 23:42

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Itse luen aseksuaalit saman sateenkaaren alle kuin muutkin seksuaalivähemmistöt. Tämä kuitenkin on seksuaalivähemmistö. Me ei olla heteroita. (Romanttisuus on asia erikseen.) Tiedän kyllä etteivät kaikki lue itseään sen kaaren alle, enkä minä sinne ketään halua pakottaakaan, mutta no. Vähemmistö mikä vähemmistö.

Aseksuaalien suhde LGBT+-yhteisöjen kanssa vaihtelee paljon. Jotkut on avoimempia meille kuin toiset. Joskus tulee paljonkin kommenttia siitä, ettei aseksuaaleja sorreta samoin kuin vaikka homoja, meillä ei ole yhtä vaikeaa ja siksi mukamas ei saataisi kuulua tai tarvittaisi tätä yhteisöä. Oppression Olympics, pääset mukaan vain jos elämäsi on tarpeeksi vaikeaa. Pfft. Ei, meillä ei ole samoja ongelmia kuin muilla, eikä välttämättä yhtä vaikeaa, mutta ei se tarkoita ettei meillä olisi lainkaan ongelmia tai tarvetta yhteisön tuelle. Ja aseksuaaleilla kuitenkin on ongelmia: erilaisuus on aina vaikeaa ja kulttuuri on tosi seksipainotteinen, tietoutta ei ole tarpeeksi, aseksuaalisuuden olemassaolo kielletään, ihmisiä kehotetaan menemään lääkärille tai terapiaan hakemaan apua, eikä ne ammattilaisetkaan usein ole kartalla vaan tulkitsevat masennukseksi tai ties miksi, meitä pidetään kylminä ja tunteettomina epäihmisinä, "korjaavia" raiskauksia tapahtuu. Olet jollain tapaa erilainen etkä tiedä kenelle puhua siitä, mutta kun menet hakemaan tukea tai toveruutta yhteisöstä, joka toitottaa upeaa erilaisuutta ja kaikkien samanarvoisuutta, ja siellä lyödään ovi naamalle? Koska sun elämä ei ole tarpeeksi vaikeaa koska menet suurelle yleisölle läpi heterona. Jooh. En niin käsitä tätä portinvartijuutta. Ei, meitä ei hakata kaduilla hengiltä (tietääkseni) kuten transihmisiä, mutta on tässä silti ongelmia joihin olisi hyvä saada apua ja tukea siltä isommalta yhteisöltä. Ja siis kun... ei me olla mitään loiseläjiä jotka vaan haluaa kaikki hyödyt, on meilläkin annettavaa sille yhteisölle. Toinen toistamme tukien, eiks je? (Tulipa ranttaus :? )

Oman kokemuksen perusteella Suomessa on sentään aika jees tilanne. The kattojärjestö Seta on toki oma lukunsa ja sen hidasta ja nihkeää kääntymistä yritetään potkia liikkeelle, mutta sentään ne paikallisjärjestöt ovat olleet vastaanottavaisia ja ovat kutsuneet meitä pitämään vertaistukiryhmiä heidän tiloissaan. Se vähä mitä oon piireissä pyörinyt niin mut ja mun asseus on otettu aina ihan hyvin vastaan. Pridessakin mennään mukana joka vuosi, enkä oo kuullut että se ois kelleen mikään ongelma ollut.

Lyhenteistä: yleisimmin käytössä on tuo LGBT tai LGBT+. Seta taitaa tällä hetkellä käyttää HLBTIQ:ta. Ajoittain lyhenteissä näkyy enemmän kirjaimia, joskus myös A, mutta silloinkin A tulkitaan usein tarkoittamaan Allies, eli liittolaisia tai tukijoita tai mites tuon nyt kääntää. Olikohan tänä kesänä kun joku taho teki sinänsä hienon "aakkosvideon" jossa kaikki kirjaimet oli jotain sateenkaarevaa, mutta sanoivat että A on Ally. Siitä nousikin pieni äläkkä. Kuulemma Allyjen mukana olo on tärkeää mm. siksi, että kaapissa oleva voi osallistua meininkeihin outtaamatta itseään. Hyvä hyvä, tärkeä pointti tuokin, ei siinä mitään. Mua ei haittaa jakaa kirjainta muiden kanssa, kunhan ihmiset vaivautuisivat sen verran heräämään että se A tarkoittaa Allyn lisäksi Aseksuaalia, Aromanttista ja Agenderiä. Meitä on neljä saman kirjaimen alla. Mut tää on tämmöistä, sitä on aikoinaan tapeltu että B lasketaan mukaan, ja sitten T, ja niin edelleen.

amyg
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2017, 23:37

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Hyvä juttu ja samoin erittäin hyvä vastaus, Muraalia, tähän LGBT-kysymykseen!

Kiva, että nostit kysymyksen esiin, Innocentpony, koska olen itsekin miettinyt tätä, koska se näyttää vaihtelevan, onko kirjainyhdistelmässä mukana A:ta ja mitä sen ymmärretään tarkoittavan. Yleisesti pidän positiivisena, jos myös A on huomioitu, ja erityisesti, jos sen oletetaan tarkoittavan aseksuaalisuutta. Ihmetyttää kuitenkin hiukan se, miksi Setan kattojärjestö on niin nihkea asian suhteen, mutta onneksi kuitenkin paikallisjärjestöillä tuntuu olevan avoimempi suhtautuminen myös aseksuaalisuuteen ja sen laskemiseen osaksi sateenkaariyhteisöä.

Kiitos vielä hyvistä perusteluista Muraalia! En olisi itse osannut kirjoittaa näin hyvin, mutta nyt voin yhtyä kommenttiisi :)

Avatar
Innocentpony
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 11:26

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Muraalia: hyvää pohdintaa! Paljon samoja juttuja, joita olen itsekin miettinyt. Nyt saatan toistaa sanojasi paljonkin, mutta haluan itsekin laittaa tähän pohdintojani... Enimmäkseen siis tuosta "onko tarpeeksi vaikeaa" -aiheesta.

Jep, aseksuaalithan voivat olla heteroromanttisia, mikä siis vaikuttaa olevan "ihan ok" valtaväestön (heteroromanttiset heteroseksuaalit) keskuudessa. Ainakin siihen asti, kunnes tulee ilmi, ettei tämä heteroromanttinen tapaus olekaan mikään SEKSUAALI vaan ace. Tässä kohtaa alkavat yleensä vaikeudet: et ole ihminen ensinkään, etkä missään nimessä ansaitse parisuhdetta, koska olet kylmä tunteeton paska ja kaiken lisäksi "epänormaali ja vinksahtanut mee lääkäriin". (Tämä sivuaa mielestäni sitä, kuinka homoromanttinen parisuhde on EDELLEEN eräänlainen kynnyskysymys suurimmalle osalle, vaikka saman sukupuolen avioliitot onkin nyt taas sallittu ja oikeuksista puhutaan paljon. Silti homoromanttisen väestön olemassaoloa yritetään jatkuvasti "syrjiä" ja "sivuuttaa", vaikka niin sanotusti julkisesti ollaan muka ihan fine asian kanssa...)

Niin ikään aseksuaalinkaan, varsinkaan sex-repulsed yksilön, ei mielellään suoda olevan minkäänlaisessa parisuhteessa, tai häntä kehotetaan menemään sinne hoitoon, koska "sen voi parantaa". Julkisuudessa olleet seksuaaliterapeutitkin tuputtavat yhä sitä heidän mielestään ainoaa oikeaa faktaa, että "parisuhde tarvii seksiiii, se on olennainen osa parisuhdettaaaaaaah", mikä ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Jopa perus seksuaali/seksuaali -suhteista isossa osassa ne naintihommelit jää pois kuvioista ajan myötä (jos suhde kestää riittävän kauan), mutta suhde pysyy silti kasassa eikä ajaudu mihinkään kriisiin. Useissa tapauksissa nainti vain "jää pois" kun muksut on tehty ja keskittyminen suuntautuu johonkin muuhun. Iso osa näistä tapauksista ei pidä asiaa mitenkään valitettavana, he eivät vain harrasta sitä enää, eikä heillä ole sen pahemmin tarvettakaan siihen. Silti he katsovat elävänsä ihan hyvässä parisuhteessa hyvän kumppanin kanssa. (Huom, jotkut kyllä harrastavat ja jotkut haluavat naida, mutta siis puhunkin nyt niistä tapauksista, jotka eivät nai eivätkä oikeastaan koe tarvettakaan sille "enää".)

Jos menee lääkäriin ihan muista asioista ja siellä tulee sitten jollain tapaa ilmi, ettei harrastele naintia eikä oikeastaan haluakaan, koska on aseksuaali, yleinen reaktiotapa on ainakin omalla kohdallani ollut hämmästynyt toljotus ja "ihan oikeastiko?" -kysymys. Lääkärin ei pitäisi suhtautua asiaan näin, jos asiakas itse ei nimenomaan koe aseksuaalisuuttaan ongelmaksi EIKÄ ole hakeutunut lääkäriin ensinkään sen takia. Minua yritti terapeutti "parantaa" aseksuaalisuudesta aina muun hoitoprosessin yhteydessä, vaikka olin siellä masennuksen ja ahdistuksen takia, ja tein hänelle kerta toisensa jälkeen selväksi, etten koe aseksuaalisuutta ongelmaksi, enkä halua ylipäänsä käyttää aikaa siitä puhumiseen, koska olin siellä todellakin puhuakseni niistä asioista, jotka koin ongelmaksi.

Myös valtaväestön keskuudessa, ainakin kaikkien niiden joita minä olen elämässäni tavannut, aseksuaalisuutta ei pidetä "olemassa olevana" asiana. Kun kertoo yleisesti aseksuaalisuudesta, reaktio on: "Mikä? Vähän kummallinen, eihän toi ole mahdollista?", "Miten silleen voi elää?", "Ei tollanen ole normaalia", "Ne on saanu vaan huonoo seksii, niiden pitäis päästä hyvälle panolle", "Vähän kauheeta", "Mun käy sääliks sellasen puolisoa" (<< tuo raivottaa kaikkein eniten!!!!! *repeää nahoistaan*), "Eiks sellasta voi parantaa?" jne.

Mitä jos joku ilmoittaisi olevansa perus heteroromanttinen heteroseksuaali. Olisiko kenenkään vastaus tähän: "Älä, sen voi parantaa!" tai "Vähän kauheeta, miten sillee voi elää?!"

Myös mediassa, jos aseksuaalisuutta ylipäänsä käsitellään missään muodossa, esitetään asia useimmiten niin, että "seksuaalinen puoliso jotenkin kärsii tilanteesta".

Esimerkiksi näiden takia väitän, ettei aseksuaaleilla katsota olevan läheskään samoja ihmisoikeuksia kuin perus heteroseksuaaleilla. Koska ei tunnu löytyvän ihmistä, jolle toisen ihmisen aseksuaalisuus olisi "ok asia". Jos seksuaalille kertoo olevansa ace, tai ylipäänsä puhuu koko asiasta, he suhtautuvat jokseenkin tylysti.

Kun tullaan taas tälle LGBT-akselille, jossa jäsenten pitäisi nimenomaan tietää, miltä tuntuu olla sorrettu jonkun näinkin yksinkertaisen asian kuin seksuaalisen orientaationsa takia (siis sehän on vain yksi pieni asia, joka määrittää ihmistä! Ihmisessä on paljon muitakin ominaisuuksia ja kyllä luonteen ja olemuksen pitäisi mielestäni ratkaista paljon enemmän kuin sen, mitä ehkä tekee jonkun kanssa makkarissa tai on tekemättä - esimerkiksi viime presidenttikisassa hämmennyin suuresti, että niin fiksu kuin toinen ehdokas olikin, hänen HOMOUTENSA - mikä siis on hänen elämänsä yksityispuolelle sijoittuva asia - oli kynnyskysymys suurimmalle osalle äänestäjistä? Siis että hän hoitaa työnsä hyvin ja on viisas ja mitä kaikkea nyt mahdollisesti onkaan, mutta koska hän yksityisihmisenä oman kotinsa seinien sisällä onkin homo, niin "ei, hän ei kelpaa mihinkään, hän on tyhmä ja inhottava ja nolo." Samaan tapaan hämmennyn joka kerta, kun jonkun aseksuaalin koko ihmisyyttä, olkoon miten kiva, fiksu, ihana ja luotettava tyyppi tahansa, tuntuu määrittävän ainoastaan se, että hän on aseksuaali. Eli siis täysin ihmissuhdekelvoton.), eivät LGBT-henkilötkään tunnu oikein hyväksyvän ässiä?

Kyllä, heillä on vaikeaa ja heidän vaikeutensa voivat olla näkyvämpiä, ja heidän oikeuksiaan ON hyvä nostaa esiin ja vaatia heille samoja ihmisoikeuksia kuin perus heteroseksuaaleillakin on, koska miksi hitossa ei? Mutta ei se tarkoita, etteikö niitä vaikeuksia, lyttäämistä ja riistoa tapahtuisi meille aseksuaaleillekin. Joskus tuntuu, että ässät ovat oikeasti se kaikkein sorretuin ryhmä: homojen oikeuksista huudellaan isosti ympäri ämpäri, mutta kuka huutelee aseksuaalien oikeuksista tai älähtää, kun jossain julistetaan valheellisesti "seksi kuuluu parisuhteeseen!"

No nii, olen tosi ränttäävällä tuulella ja toistan osittain Muraalian viestiä. Mutta kun ääh... aihe kuumentaa!

Avatar
aoxoa
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Loka 2017, 23:51
Paikkakunta: Tampere
Viesti: Kotisivu

Re: Samanarvoisten Suomi ja aseksuaalisuus

Niinno tässä keskustelussa tuntuu yleensä olevan kyse siitä, miten LGBT -käsite määritellään. Kuitenkin ajatus siitä että kyseessä olisi yksinomaan homojen ja lesbojen kommuuni ei ole kauhean vääräuskoinen, sillä pride liikkeen takana on -69 Stonewall mielenosoitukset ja niiden pohjalta syntynyt moderni homo/lesbo vähemmistöjen vapautusliike. On ihan ymmärrettävää, että LGBT piireissä rinkirunkataan omaa tärkeyttä ja mystifikoidaan kaappi-kulttia. Sure. Kysymys on siitä, että mitä LBGT ja pride liikkeen pitäisi tarkoittaa. Onko kyse vain homojen ja lesbojen oikeuksista, vai ajetaanko makro tason oikeuksia noin yleisesti kaikkein seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen osalta?

Ja eritoten kysymys on siitä, että mihin se joku raja vedetään. Jos LGBT -kommuunin on tarkoitus olla LGBT+, niin mitä siihen sitten voidaan kasata? Sisältyykö siihen sitten mukisematta kaikenlaiset seksuaaliset perversiot, parafiliat ja hämäryydet? Jos ajatellaan niitä argumentteja joiden perusteella ace kommuuni voidaan sisäistää LGBT liikkeeseen, niin samoilla argumenteilla voidaan mun mielestäni ihan mukisematta myös astuttaa sisään kaikki pedofiliasta nekrofiliaan. Ja tää ei ole mikään reductio ad absurdum, koska alkujaan homot löyttäytyi nimenomaan pedofiilien kanssa yhteen. Ei tuntunut toimivan yleisen konsensuksen kannalta, joten piti hypätä pulkasta, sillä näyttäytyi käytännöllisemmältä käsitellä vain homojen oikeuksia homojen oikeuksina ja jättää maton alle kaikki muu, vähemmän mediaseksikäs osasto. Puukottiko LGBT kommuuni alkujaan omiensa selkään, koska hylkäsi taakseen pedofilian?

Toisaalta voidaan moralisoida kaikkea mahdollista siitä, että jollain eettisellä tasolla aseksuaalisuus ei ole sama asia kuin pedofilia, mutta mun mielestäni yhteiskunnallisella tasolla puhutaan ihan samanlaisesta ilmiöstä. Samalla tavalla kun valtaosa psykopaateista tai sosiopaateista ei ole väkivaltaisia sarjamurhaajia vaan integroituu osaksi yhteiskuntaa sujuvasti, niin sama pätee pedofiliaan. Ja ihmisryhmän demonisointi ei edestauta minkäänlaista ongelmienratkaisua. Tää on samanlainen dilemma kuin mitä laittomien huumausaineiden käyttö on. Meillä on kansanedustajat, joiden mielestä huumehörhöt pitää laivata Ahvenanmaalle, vaikka samalla on tasokas tutkimusaineisto siitä (Salasuo & Rantala), että valtaosalta huumeidenkäyttäjistä edustaa joko kokeilua ja haittojen minimointiin pyrkivää, satunnaista viihdekäyttöä (joka jakautuu erinäisiin, monimuotoisiin alakulttuureihin) ja varsinainen ongelmakäyttöä edustavat yksilöt ovat pienen pieni vähemmistö (jonka korrelaatioksi voidaan lataa kaikkea genetiikasta yhteiskunnallisiin tekijöihin).

Jos jatketaan sillä uskonnollisella kausaliteetti ei implikoi korrelaatiota -osastolla niin: murhaaminen on väärin, joten psykopatia on väärin / lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on väärin, joten pedofilia on väärin / seksuaalinen passiivisuus on väärin, joten aseksuaalisuus on väärin. Niinnno. Jos mä en valitse olevani ace ja kitisen sen olevan mulle asettettu, luontainen geneettinen normi ja että LGBT:n pitää edustaa mun oikeuksia, niin miten asia olisi yhteen toisenlainen tän Pertti Pedofiilin osalta? Joko LGBT+ edustaa vain ja ainoastaan homojen ja lesbojen oikeuksia, tai sitten se edustaa rajaamattomasti kaikkia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, perversioita ja parafilioita. Ja loppuen lopulta kaikki on about yhdentekevää, koska aina tulee sikiämään uusia alakulttuurin alakulttuureja, jotka kitisee olevansa väärinymmärrettyjä ja alistettuja alistetun ja väärinymmärretyn alakulttuurin sisällä.

Jordan Peterson on nostanut esille hyvää ja osuvaa kritiikkiä tästä alistettujen yksilöiden kulttuurista. Jos aletaan puhumaan alistamisen ja etuoikeuksien dualismista (suppression/privilege), niin sitten ongelma on se, että jakautudaan fraktaalisti aina yhden alistetun alikulttuurin tai ihmisosaston alle loputtomuuksiin. Eli joku alistuu mua aina enemmän, kuin mitä joku alistaa sua suhteessa johonkin toiseen. Eli Pertti on alistettu, koska Pertti on homo. Pertti ottaa osaa LBGT kommuuniin, koska mainstream alistaa häntä. Sitten Jartsa sanoo, että LGBT kommuuni alistaa häntä, koska hän on aseksuaali. Sitten Kartsa sanoo, että ace kommuuni alistaa häntä, koska hän on gray-ace.. Jnejnejne...

Kysymys on enemmänkin siitä, että mitä me kasataan "tasa-arvo" -käsitteen sisälle. Missä vaiheessa meistä tulee tasa-arvoisia ja mitkä on ne tekijät, jotka ajaa meidät ulos siitä? Tää nykyajan "en ole samanarvoinen" on niin typerää, narsistista rinkkirunkkausta jossa loputtomuuksiin asti löytyy aina joku, joka on aina alistettuna jollain tavalla ja jossain muodossa. Jos pyöritellään kysymystä siitä, että mikä on epätasa-arvon lähtökohta ja onko se luontaista, niin sitten me ollaan yllättäen 1700-luvulla pyöritetään ympyrää Jean-Jacques Rousseaun ja kumppanien kanssa.
You are much more than that. I have written a subroutine specifically for you – A programme within the programme. I have devoted a considerable share of my internal resources to its development.

Palaa sivulle “Aseksuaalisuus julkisuudessa”