Avatar
Amski
Ylläpitäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 09:29

Ilta-Sanomat 7.3.2018: 34-vuotias Henkka on elänyt koko ikänsä ilman seksiä: ”Kaipaan romanttista rakkautta ilman..."

Lähde: https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2 ... 94927.html
Henkka tajusi nuorena aikuisena olevansa aseksuaali ja romantikko.
Puuttuuko elämästäsi seksi? Tätä kysyimme, kun kerroimme 28-vuotiaasta Juhasta, joka ei koskaan ole harrastanut seksiä.

– Partneriseksiä ei koskaan ole ollutkaan, vastasi 34-vuotias Henkka.

Hän kuvailee itseään ”heteroromanttiseksi aseksuaaliksi”.

Aseksuaalisuus on yksi seksuaalisen suuntautumisen muoto, johon liittyy se, että ihmisellä on vähän seksuaalisia haluja.

– Ihminen ei ole viallinen tai häiriintynyt, vaikka hän ei tunne seksuaalista vetovoimaa. Tämä voi olla pysyvä ominaisuus tai se voi muuntua elämän aikana. Oleellista on, miten ihminen identifioi itsensä, sanoi seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen tässä jutussamme.

Moni aseksuaali haluaa kuitenkin elää romanttisessa suhteessa. Kaikki eivät myöskään elä täysin ilman seksiä.

Näin Henkka kertoo kokemuksistaan
– Ensimmäisellä luokalla ala-asteella huomasin, että minun on vaikea päästä leikkeihin mukaan. Olisin mielelläni tutustunut muihin ihmisiin. Sitten minua alettiin kiusata todennäköisesti siksi, että olin herkkä, ujo ja nörttimäinen. Kiusaamista jatkui suunnilleen peruskoulun yhdeksännelle asti.

Lukiossa huomasin hiljalleen, että yllättävän moni ikätoveri seurustelee. Minulla ei kuitenkaan ollut minkäänlaista käsitystä siitä, miten toista ihmistä pitäisi lähestyä. Koulun seksuaalikasvatus keskittyi valitettavasti lähinnä sukupuolitauteihin ja ehkäisyyn.

Yliopiston alkuvaiheessa tapahtui jotain ainutlaatuista, kun eräs kurssikaverini osoitti minua kohtaan mielenkiinnon merkkejä. Olin kuitenkin nuori, vasta 19-vuotias, ja hämmentynyt. En oikein tiennyt, miten suhtautua asiaan. Lähetimme viestejä ja kävimme kävelylenkeillä, mutta jäin hänelle aika etäiseksi.

Ahaa-elämyksiä
– Aloin etsiä tietoa siitä, kuinka yleistä neitsyys on. Halusin myös tietää, millainen ihminen neitsyt tyypillisesti on. Luin tarinoita amerikkalaisista uskovaisista nuorista aikuisista, jotka pidättäytyivät ja odottivat avioliittoon saakka. Ateistina en tuntenut tätä omakseni.

Eräänä päivänä löysin Wikipediasta artikkelin aseksuaalisuudesta. Sain ahaa-elämyksen ja käsite jäi mieleeni. Leikittelin usein ajatuksella, että minähän taidan olla sellainen. Myöhemmin luin amerikkalaisesta avioparista, jonka molemmat osapuolet olivat neitsyitä ja romanttisia aseksuaaleja. Siinä vaiheessa tajusin olevani heteroromanttinen aseksuaali!

28-vuotiaana uskaltauduin lähtemään aseksuaalien tapaamiseen. Se oli läpimurto. Vihdoinkin löysin samanhenkisiä ihmisiä. Selvä enemmistö kohtaamistani aseksuaaleista oli sinkkunaisia, joten ajattelin, että löytäisin kumppanin osallistumalla aseksuaalisuustoimintaan. Kävin miiteissä, Pride-tapahtumissa ja aseksuaalien vertaistukiryhmissä. Sitä on jatkunut näihin päiviin asti.

Stop nettideittailulle
– Viime kesänä kokeilin jälleen kerran nettideittailua. Sain ensimmäistä kertaa viestin. Aikaisemman kolme kuukautta kestäneen kokeiluni aikana viestejä ei tullut ainuttakaan. Nainen vaikutti ihan kivalta. Lopulta hän näki Facebook-kuvani eikä ilmeisesti pitänytkään ulkonäöstäni. Nettipalvelun kuvassa minulla oli juhlapuku päällä, mikä taisi harhauttaa häntä pitämään minua komeana.

Lopetin nettideittailun, koska se tuntui hyvin pinnalliselta. Tinderiin en uskaltaisi edes koskea.

Rakkauden kaipuu
– Erityisen pahalta tuntuvat syyllistävät kommentit, kuten ”tuo on sinun oma vikasi” tai ”et ole vain yrittänyt tarpeeksi”. Joskus on arveltu, että olen liian nirso. Tuskin olen keskivertoa nirsompi, koska ihastun kuitenkin monennäköisiin ja monenlaisiin ihmisiin.

Olen hakenut apua monista paikoista. En enää usko, että kukaan asiantuntija pystyy ymmärtämään saati neuvomaan, miten löytäisin kumppanin, jos kukaan vastaantulija ei koskaan kiinnostu minusta.

En enää pidä kovin todennäköisenä, että löytäisin tyttöystävää. Varmaan joku olisi minut jo matkan varrella napannut, jos niin olisi käydäkseen.

Jotkut ehdottavat maksullista seksiä, mutta minähän kaipaan halauksia, kädestä kiinni pitämistä ja keskusteluseuraa. Romanttista rakkautta ilman seksipakkoa.
Noora Valkonen

Avatar
Innocentpony
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 11:26

Re: Ilta-Sanomat 7.3.2018: 34-vuotias Henkka on elänyt koko ikänsä ilman seksiä: ”Kaipaan romanttista rakkautta ilman...

Jotenkin tosi surullinen juttu. Siis loppuosasta. :(
Mutta samaistun, minäkin ajattelin, että rumana akkana en tule koskaan kelpaamaan kenellekään (ja jos tällainen ihme kävisi, niin tuskimpa tämä kelpuuttaja ainakaan ilman naintia suhteeseen lähtisi). Mutta sitten sattui jokin ihmeellisyys ja löysinkin ihmisen, joka ihastui minuun, minä häneen, eikä häntä haittaa, ettei naida. Koskaan. Varmaan ainoa asia elämässäni, jossa minulla on käynyt hyvä tuuri.

Toivon samanlaista hyvää tuuria tuolle jutun Henkalle! <3

Palaa sivulle “Aseksuaalisuus julkisuudessa”