JokuMuu

Seksualisointi ja seksuaalinen häirintä

Kirjoitan tähän englanninkielisiä ilmaisuja, sillä vaikka olen pelkkää suomea puhuvasta suomalaisperheestä, olen nettiä alakoululaisesta englanniksi käyttäneenä käytännössä billinguaali, ja joihinkin asioihin oli tässä keksiä siihen hätään englanninkielinen ilmaisu kuvaamaan asiaa kuin suomalainen.



Tämä ei nyt liity varsinaisesti asiaan, mutta tuli taas mieleen se, miten isäni usein kopeloi äitini persettä äänekkäällä/näyttävällä tavalla koska olen aiemmin sanonut että se ärsyttää. Äitikään ei aina tykkää siitä, mutta on liiaksi märkä rätti näyttääkseen isälleni kaapin paikkaa.

Se ei luultavasti liity aseksuaalisuuteeni, koska alkoi ennen kuin tulin kaapista. Olin vain lapsena sanonut että sen perseenläpsimiset ovat ällöttäviä. Muistan miten varmaan vähintään seitsemän vuotta sitten oltiin jollain pitkällä ajoreissulla, ja pysähdystauolla isä lääppi äitiä niin että sen KUULI. Sanoin yök tai jotain sellaista, ja isä sanoi (paraphrasing, koska paljon aikaa) ""kUn sInuLlA oN pOikAysTävÄ, sE pUriStaA pErsEtTäsI jA kEhrÄäT mIeliHyvÄstÄ"". Iältäni olin tässä 8-12 kai, ja jäi ällöttämään ja vaivaamaan.

Mainitsin tästä äidille joku aika myöhemmin äidille saunaa lämmittäessä, ja se intti että isäni ei muka tarkoittanu "sellaista" mIeLihyVäÄ (MILLAISTA SITTEN??), ja ehkä jatkui hypoteettisestä poikaystävästäni. Saatanan kuvottavaa puhua tuollaista paskaa lapselle. Nykyään minulle tulee aina likainen olo kun ajattelen perseitä, ja väilllä pelkään ihmisten ilmoilla että joku katsoo persettäni seksuaalisesti (alan yliajattelemaan sitä miten se liikkuu kun kävelen, ja yritän kävellä niin että liikkuu mahdollisimman vähän kuin mahdollista, mikä häiritsee kaikkea muuta).

Niin on käynyt jo kahdesti, molemmat ammattikoulupäivinä. Ensin kun tulin kaupasta takaisin ammattiopistolle, joku polkupyörämamu ohitti minut takaapäin ja näin sen katsovan persettäni ja se vislasi!! En musita oliko ennen tätä vai tämän jälkeen vai jopa samana päivänä, ammattikoulun käytävällä kävelin ohi penkistä jolla istui kaksi tyyppiä. Toinen, niistä se joka oli neekeri, joko sanoi tai huudahti ""dAt aSs!". Käänsin päätä, mutta olin liian munaton vetämään turpaan. Joskus toisella kerralla tuli käveltyä ohi kävelytien ja päiväkodin tien risteyksestä, ja joku vilahti näkökentän laidassa pihatien puolella. Käännyin katsomaan ja kävelytielle kävelemässä ollut tyyppi katsoi takaisin. Saattoi käsittää kääntymiseni väärin, mutta ei sanonut tai tehnyt mitään väärää. Jälkeenpäin olen silti vainoharhainen, että se tuijotti persettäni ainakin hetken kun kävelin pois.

Kerran sanoin terapeutille, että ajattelin perseeni olevan liian iso ja kysyin olenko ylipainoinen, niin arvatkaa mitä se ämmä sanoi? Ne olivat ""mUotoJA"", en muista mitä muuta se sanoi mutta se kuulosti häiritsevältä ja seksualisoivalta. Mainitsinko, että olin vielä alaikäinen, 16 tai 17. Tätäkö body positivity saa aikaan?


Jossain tässä välissä, kun olin 10/11-15, isäni tunki välillä takaapäin koskemaan perseeseeni. Yleensä silloin kun seisoin paikallani voitelemassa leipää tai paistamassa munakasta, eli selkä oli huonetta päin enkä voinut heti lähteä tai kääntyä siitä. Ensimmäkseen kai munakkaalla. En ole varma miten, kevyt läpsäisy tai puristus tai se mikä on englanniksi sanotaan cupping/cupoed. Isän kyseenalaiseksi kunniaksi sanon, että se oli aina ikään kuin ohimennen, ei kovasti, eikä se koskaan yrittänyt mitään muuta. Mutta se (luultavasti) huomasi aina minun hypähtävä /jännittyvän, mutta päätti silti tehdä myöhemmin uudestaan. Jopa silloin kun äiti oli huoneessa. Äidin mielestä isä ei tarkoittanut sillä mitään ja teki sitä vain siksi että ""ei osaa olla muuten"", eli ilmeisesti(?) äiti tarkoitti isän pitävän sitä jonkinlaisena pilana jolla huvittaa itseään tai ärsyttää minua?? Rehellisesti sanottuna ukko on sellainen munapää jolla on yleisesti "pahantahdottomasti" pilkkaava huumorintaju, että tätä voisi oikeasti pitää varteenotettavana vaihtoehtoisselityksenä että se ämmä luuli sitä joksikin hauskaksi pilaksi. En tiedä sen omasta isästä paljoa muuta kuin että äidin mukaan se hakkasi isää, joten mitään hyvää roolimallia sillä ei ainakaan ollut siitä, miten normaalit ihmiset käyttäytyvät.

Yhtenä päivänä, kun olin 13-15 se lääppäisi taas ohimennen ja käännyin ympäri. Kyseenalaistin normaalia puheääntä kovempaa sen motiivit, en suoraan syyttänyt pedofiiliksi mutta subtekstinä oli ""oletko joku vitun pedo?! Vielä sukulaistakin!"". En muista mitä oikeasti sanoin, mutta jotain sellaista että miksi lääpit omaa tytärtäsi?! Molemmat kyllä tajusivat subtekstin koska äiti järkyttyi ja sanoi heti että se ei ole sellaista, kun taas isi brushed it off while looking offended, ja meni toiseen huoneeseen. Sen jälkeen olen oikeasti saanut olla rauhassa(!), paitsi yhden toistaiseksi viimeisen kerran vähän ennen 18-vuotissyntymäpäivääni. Ei edelleenkään mitään "vakavampaa" kuin melko kevyt offhanded touch as if it was an afterthought.

Sen jälkeen ei ole ollut enää mitään tuollaista, ja täytän tänä vuonna kaksikymmentä. Painotan jälleen, että mitään straight-up seksuaalista ei koskaan tapahtunut, eikä se koskaan edes yrittänyt mennä ohikäveleviä hipaisuja pidemmälle. Joten ehkä se tosiaan teki sitä vain vittuillakseen tai jotain, jokin sellainen kyllä sopisi kuvioon sen usual munapää "huumorin" kanssa. Alun ja lopun summittainen ajoitus kyllä vähän epäilyttää, alkoi murrosiän alkaessa ja loppui juuri ennen kuin täytin 18.

JokuMuu

Re: Seksualisointi ja seksuaalinen häirintä

Kuitenkin aina kun olen jumissa paistamassa munakasta hellalla ja se kävelee huoneessa, pelkään aina että kohta alkaa taas lääppiminen. Onneksi ei ole alkanut ainakaan tähän mennessä.

Ja ai niin, ammattikoulussa suoraan yläasteelta tulleen näköiset mieshuorat kyselivät toisiltaan luokassa aika kovalla äänellä ""tIssIt vAi pErSe?"" kuin jotkit saatanan julkeat amerikkalaiset. Luokassa, jossa oli varmaan ainakin viisi naista ja tyttöä, jotka kuulivat. Sentään harassment ei tuntunut olevan niillä siinä tarkoitus eivätkä vaikuttaneet puhuvan kenestäkään meistä, mutta saatanan sopimatonta ja seksististä silti.

JokuMuu

Re: Seksualisointi ja seksuaalinen häirintä

Ja joskus koulun kutosluokalla yksi poikakiusaajista valitti opettajalle siitä, ettei minulla ollut liikuntatunnilla rintaliiviä hihattoman t-paidan alla. Opettaja vinkui minulle kun käskin sitä tekemään jotain. Joskus pihalla toinen poikakiusaaja huusi ""äLä jArrUttElE kUrvEissA!"" muten tiennyt silloin mitä vittua se tarkoitti.

Alakoulun viimeisenä vuonna kaupungilla kävellessä säikähdin välillä kadulla kävellessä, kun joku auto yhtäkkiä tuuttasi torvea. Tätä tapahtui aina väilillä, mutta tiellä tai missään muuallakaan ei koskaan ollut näkyvissä mitään mille olisi käynyt järkeä tuutata. Siis ei ketään tai mitään missään, missä se olisi voinut olla auton tiellä. Jossain väitettiin, että ainakin amerikassa se olisi joskus autoversio vislauksesta. Minä olin siis kutosluokkalainen.

Palaa sivulle “Vierailijoille”